Szymon Nidzworski – kompozytor muzyki filmowej

Wielokrotnie nagradzany polski saksofonista oraz kompozytor muzyki filmowej i teatralnej. Absolwent z wyróżnieniem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Swój warsztat doskonalił również w Conservatoire à Rayonnement Régional Cergy-Pontoise we Francji oraz Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz banku Société Générale. Artysta związany z prestiżową marką Henri Selmer Paris.
Przełomowym momentem w jego karierze kompozytorskiej był wydany w 2017 roku autorski album „Behind Your Eyelids” (Warner Music Poland), nagrany wspólnie z Andrzejem Sewerynem. Płyta, czerpiąca z języka muzyki filmowej i teatralnej, została entuzjastycznie przyjęta przez krytyków oraz twórców filmowych.
Od tego czasu Nidzworski stał się cenionym twórcą muzyki do filmów dokumentalnych. Współpracuje z uznaną reżyserką Ewą Ewart, tworząc ścieżki dźwiękowe m.in. do „Klątwy obfitości” (2018), filmu otwierającego szczyt klimatyczny COP24, oraz „My, naród” (2019), który zdobył główne nagrody na międzynarodowych festiwalach w Hamburgu i Cannes. Jego muzyka towarzyszy również kolejnym dokumentom Ewart: „Do ostatniej kropli” (2023) – poruszającej historii o ekologii i kryzysie wodnym, oraz „Bez retuszu” (2023) – poetyckiej opowieści o kobiecej walce z chorobą nowotworową.
Współtworzył z Aleksandrem Dębiczem muzykę do dokumentu „Dotknięcie” (TVP Kultura, reż. Katarzyna Michałkiewicz), opowiadającego o życiu aktorki Jadwigi Jankowskiej-Cieślak. Jest także autorem muzyki do filmów „Polaków portret własny” i „Aria” (reż. Jakub Drobczyński) oraz do produkcji „Fenomen” (2023, reż. Małgorzata Kowalczyk), poświęconej Jerzemu Owsiakowi – założycielowi WOŚP.
W 2021 roku jego muzyka zabrzmiała na scenie Teatru Narodowego w spektaklu „Skóra Węża” w reżyserii Artura Urbańskiego. Komponował również do filmu „Powstaniec. Historia Leona Prauzińskiego” – kreatywnego dokumentu łączącego animację z archiwaliami.
Najświeższym projektem Nidzworskiego jest soundtrack do dokumentu „Don’t F**k with Liroy” (2025, reż. Małgorzata Kowalczyk), opowiadającego o życiu i karierze Piotra „Liroya” Marca – jednego z pionierów polskiego rapu.
Obecnie artysta pracuje nad kolejnymi ścieżkami dźwiękowymi do filmów fabularnych i dokumentalnych, nieustannie eksplorując granice między dźwiękiem a obrazem.
Współpracuj z Szymonem Nidzworskim przy tworzeniu muzyki do filmów, seriali, kampanii reklamowych, gier i innych projektów multimedialnych.